2014-03-30

Mérges madarak avagy a mini Angry Birds torták

Számomra érthetetlen, hogy mennyire bele lehet őrülni ezekbe a piros madarakba és a szülőknek is szépen be kell állni a sorba.



Megújult honlapunkon lényegre törően megtalálod ezeket a blogspot-os recepteket, tudás anyagokat, elkészítési módokat. Ha szívesebben olvasod a személyes körítés nélküli cikkeket, kattints a Sütikert szakértői blogjára. Az itt olvasható Piskóta tésztáról szóló bejegyzést is megtalálod!
Ugyanakkor mégis megértem, mert én kisiskolás koromban nemhogy egy Moncsicsi tortának, de még a legkisebb figurának is annyira örültem volna, annyira ácsingóztam utána, az maga lett volna a boldogság!

annyira bájos! :-) ő moncsicsi



Már tisztán nem emlékszem, hogy végül kaptam e, de az életérzés abszolút megvan. Minden lánynak volt moncsicsije a suliban, egy idő után már nem is lehetett bevinni, mert elvonta a figyelmünket az óráról. Az osztályban mindenki tudta, kinek van már és mekkora majmocskája milyen ruhát visel, sőt van akinek fiú és lány is volt!
A párhuzam már csak azért is megvan, mert egyik figurához sincsenek tanulságos történetek, mégis olyan kedves tud lenni.
Azt ugyan nem tudom, hogy a '80-as években a gyerekeket milyen irányból támadta a média Ullmann Mónika dalán kívül https://www.youtube.com/watch?v=f2PpFHeYSKE, de legalább ekkora őrület volt.

Szóval én is beláttam, igenis szükség van ezekre a kedves kis dolgokra :-) és már előre trenírozom magam, ha kell mindig tudjak gyermeki szívvel beleérezni a gyerekek kis kedvencébe. 
Kíváncsi vagyok mi lesz a következő cukiság.

Most a barátnőim kisgyerekeinek gyártom sorban a piros, sárga, fiú lány madarakat, már lassan én is rabjukká váltam.


Ha van kedvetek készítsétek el Ti is, itt most adok egy két egyszerű tippet az elkészítéshez:
Szerencsére egy fej forma a cél, így egy gömbölyűbb müzlistál segítségünkre lehet.
Piskótát sütöttem, azt rétegeztem vajas puding krémmel, majd burkoltam marcipánnal.

1. Piskóta
3 figurához 4 tojásból készítettem piskótát, a kisütéséhez egy nagy tepsire lesz szükség

hozzávalók: 4db tojás, 8 dkg cukor, 8dkg liszt (ha kakaós tésztát szeretnél akkor 7dkg+1dkg kakaópor)

elkészítés: Szétválasztjuk a tojásokat, a sárgáját fehér habosra verjük a cukor 1/3-val. A fehérjét úgyszintén felverjük, de azt teljesen kemény habbá és a maradék cukrot csak akkor adagoljuk bele, amikor már kezd keményedni, különben képtelenség felverni. Ráöntjük a sárgáját a fehérjére és óvatosan belekeverjük nagyjából, hiszen még a (kakaóporos) lisztet is bele kell szitálni. Tehát beleszitáljuk apródonként a lisztet, miközben óvatosan a tálat forgatjuk és így keverjük. A liszt hajlamos a táj alján kikötni. így figyeljünk, hogy az alját is elkeverjük.
Majd ezt a tepsiben sütőpapírra kiöntjük, egyenletesen elkenjük és kisütjük 60-170 fokos sütőben 10 perc alatt, majd hagyjuk kihűlni a sültőlemezen.




Személyes élményem a piskóta sütéssel sok van, de a legfrissebbeket muszáj megosztanom Veletek. 
A cukrász szakmában a piskótatészta, mint kifejezés nem használatos, ugyanis felvert a neve :-) Nemrég töltöttem a gyakorlati heteimet egy cukrászdában, ahol gondoltam, na majd hogy ezt is tudom már végre szakmai módon fogom tudni magam kifejezni... Namármost ott egész egyszerűen masszának hívják a piskótát, se nem felvert, se nem piskóta, massza. Sötét massza és világos massza vagyis kakaós piskóta és a piskóta. Szerintem a németből vehették át, német receptes könyvben már találkoztam a kifejezéssel.. A cukiban egyszerre 20,30 vagy 40 tojásból csináltuk a masszát, ennyi volt a gép kapacitása. Egyszerre így 6 ugyanolyan tortát tudtunk elkészíteni. Ami nekem még furcsa volt, hogy a végén, miután géppel felvertük a sárgáját is és a fehérjét is a gépben, kézzel dolgoztuk bele a lisztet, ezalatt értsd azt, hogy könyékig benne voltunk a 40 tojásban. De másként nem is lehet, vigyázni kell, hogy óvatosan keverjük a felvert fehérjét ne törjük össze ill. így kézzel jobban lehetett érezni a tál akarom mondani az üst aljára leülő lisztet. Sokáig viszont nem szabad se ilyen nagy tömegben, se kicsiben kevergetni, mert ahogy ezt a cukrászok mondják, ledöglik a tészta. 
Nagyon élvezem, hogy megtanulom most ezt a szakzsargont...

Fontos! Ami még titka a piskóta készítésnek, lehet hogy sokaknak triviális, de azért leírom: 
- a tojás legyen hideg
- a tál és a habverő (kézi vagy gépi), amiben a fehérjét verjük egyrészt tiszta, és abszolút száraz
  A fehérjét nem lehet felverni, ha belekerül a sárgája és ha vizet kap. 
- És még egyszer nagyon fontos, hogy a cukrot már a 80-90%-ig felvert fehérjéhez adjuk, nem    hamarabb, különben a "súly" lehúzza, nem lehet felverni (a sárgájába mehet az elején)
- ha elkevertük a liszttel, mehet is a sütőbe, nem szeretni az állást, sokáig kevergetést

Huh még csak a piskótánál járok...
holnap folytatjuk a puding krémmel, ott is tanultam jókat a cukrászdában, amit feltétlen el akarok mondani!








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése